Black Friday känner de flesta av oss igen, medan cyber monday är en liten rolig uppstickare som kommit i takt med att handeln ökar allt mer online. Även under Black Friday förväntas allt fler att handla online. 

Black friday är en stor högtid och inte längre bara i USA. Själva orden kommer från att man i mitten av november började med julhandeln och butikerna kunder då se att deras röda förlustsiffror förvandlades till svarta vinstsiffror och vips myntade man “black friday” som infaller torsdagen efter 4: november, alltså efter tacksägelsedagen. Men vad man kan se nu är att allt fler väljer att handla sina varor online och kanske kommer Cyber Monday helt att äta upp vår tidigare stabila Black Friday?

“Enligt en ny undersökning utförd av konsultföretaget Accenture, uppger 30 procent av de amerikanska konsumenterna att de kommer att bege sig ut på nätet för att spendera pengar under Black Friday.”(läs mer här)

Dock som Pricerunner skriver i deras förklaring till Black Friday så verkar det här med Cyber Monday inte vara så starkt i Sverige då de flesta butiker orkar inte sadla om riktigt utan lägger allt sitt krut på den mörka fredagen – som i många konsumenters ögon är otroligt ljus, glittrande och full av kap.

Trendar på Google

Vad som är intressant är att se att ordet Black Friday trendar bättre i sökningarna än vad ordet Halloween gör när man ser till förra året. Vilket är otroligt stort och något som vittnar om att det nu, år 2015, kommer att bli ett ännu större tryck. Kanske är det just för att man blivit mer bekväm med att handla produkter på nätet? Så, kavla upp ärmarna och gör dig startklar för seriös shopping.