Bildretuschering innebär att ett originalfoto ändras så att det till varierande grad får nytt innehåll. Det är vanligt förekommande inom reklam, där ett stilistiskt perfekt resultat ska uppnås. Men det blir inte alltid som reklammakarna tänkt.

Ibland kan det gå lite för snabbt när retuschören sitter och arbetar på datorn för att skapa den perfekta bilden. Kroppsdelar som blir för långa eller saknas helt, dubbla huvuden och svävande katter kan bli resultatet när det blir fel i bildbehandlingen. Med retusch i stockholm blir dock bilden precis som den var tänkt.

Så undviker du misslyckade retuscheringar

Innan du genomför en retuschering bör du tänka på varför du gör den. Vad är målet med bilden? Det är detta som är orsaken bakom många misslyckade retuscheringar, att den ansvarige personen som ligger bakom inte riktigt har tänkt till.

  • Kontrollera bilden en extra gång
  • Få hjälp av en tredje part
  • Vända bilden upp och ned

Retuscheringen ska innebära en förbättring av bilden, vilket betyder att det inte får finnas störande detaljer som förstör intrycket. Att då exempelvis klistra in en boll ovanpå en hand är inte så klokt, eftersom betraktaren direkt kommer att se misstaget och sedan bara fokusera på det. Det är inte bra om målgruppen sitter och fnissar åt reklambilden på tåget i stället för att bli sugen på att köpa produkten som är det egentliga målet med reklamen. En annan vanlig orsak till att retuscheringsmisstag uppstår är att den som utför arbetet klistrar in flera versioner av samma modell i en bild. Detta kan resultera i exempelvis att modellen får för många händer eller ett extra ben. Som betraktare av reklambilden känns det tokigt.

Dubbelkolla ordentligt

För att definitivt undvika misstag i sin retuschering är det nödvändigt att göra en ordentlig översyn av den slutliga bilden. Då borde alla sorters märkliga misstag kunna fångas upp innan reklamen går ut i tryck eller publiceras på internet. En annan metod för att undvika misstag är att låta en tredje part göra en granskning av bilden. Många grafiker brukar ha ett specialtrick för att se att bilden de skapat verkligen är korrekt, de vänder bilden upp och ned. Det kan låta märkligt men när bilden kommer i en helt annan vinkel så ser hjärnan den som en ny bild, och det är då lättare att se misstagen.