Att plastikoperationer inte längre enbart är för det rika och berömda råder det ingen tvekan om. Idag kan vem som helst som vill göra ett ingrepp i form av skönhetsplastik, och fler väljer att göra just detta – men vissa drar det lite längre än andra.

plastikkirurgi-kvinnaFör tre år sedan skrev tidningen Jnytt att fler väljer att följa kändistrenden genom att lägga sig under kniven och annorlunda är det inte idag. Till exempel rapporterar nöjestidningen Nyheter24 om några personer som dock dragit det hela lite väl långt, här handlar det nämligen inte om att inspireras av en specifik kändis och dennes ingrepp. Nej, dessa människor som tidningen skriver om gör istället sitt yttersta för att faktiskt operera om sig för att se ut som sin idol och man tar upp exempel såsom 23-årige James Parke och 24-åriga Claire Leeson som båda två vill se ut som Kim Kardashian. Något att minnas är dock att dessa typer av besatthet hör till det extrema, och ser man till ökningen av skönhetsoperationer i sin helhet är det snarare korrigeringar än förändringar som hör till de vanligaste ingreppen. Ett exempel är till exempel att det blir allt mer populärt att genomgå ögonlocksplastik i form av borttagning av överflödig hud i ögonlocket eller minska påsar under ögonen. Men visst förekommer det även större varianter av även denna form av ingrepp – och ett exempel på detta är Julie Chen som opererade ögonen för att hon fick höra att hon ”såg för kinesisk ut”.

Opererade sig för karriären

Att få höra att ens utseende kan vara ett stort hinder i karriären kan påverka en, en hel del vilket var precis vad det gjorde för journalisten Julie Chen. När hon i unga år försökte slå sig fram som nyhetsankare fick hon nämligen höra att hon ”såg för kinesisk ut” och det gjorde att hon genomgick en ögonoperation för att få mer västerländska ögon. Detta är något hon först berättat om nyligen då hon som programledare för det amerikanska tv-programmet ”The Talk” tillslut kom att avslöja operationen och i Aftonbladet skriver man att hennes avslöjande väckte en hel rad olika reaktioner. Vissa ansåg henne stark som vågar berätta såsom bland annat AAJA, asiat-amerikanska journalistförbundet, samtidigt som andra kritiserar hennes val att faktiskt genomgå operationen, något som Chen själv inte ångrar idag men säger även att det skar som en kniv i hjärtat när hon fick beskedet att om hon ville ha en karriär så var detta det hon måste göra för att få det.

Tävla och vinn operation

Skönhetsoperationer är dock inte bara något som används för att efterlikna en kändis eller för att lyckas inom sitt karriärsområdet utan kan även användas för att locka turister. Det menar i alla fall den thailändska turistmyndigheten som nyligen lanserat kampanjen the Thailand Extreme Makeover som är en tävling vilken går ut på att tre kvinnor vinner gratis plastikoperationer med kravet att de sedan deltar i en dokusåpaomröstning. Svenska Dagbladet skriver att turistbyrån promotar reklamen med sloganen ” En resa som förändrar ditt liv för alltid. Klicka och förbli evigt ung.” vilket uppenbarligen riktar sig till turister. Och det är just det man vill med kampanjen: att lyfta fram Thailand som resmål för medicinsk turism. Så är man sugen på sol, bad och nya bröst kanske denna kampanj är något att läsa mer om!