Om det finns en reklamfilm som lyckats fånga intresset i tre av fyra skandinaviska länder så är det reklamen för kosttillskottet Vitaepro som lockat såväl till skratt som till anmälningar till reklamombudsmannen – men det finns ett som är säkert: det här är reklamfilmen som får de flesta utav oss att vilja testa Vitaepro!
Ovan ser vi Niclas Wahlgren i rollen som den trötte och slitne man som efter att han prövat Vitaepro plötsligt blir både piggare och mer populär bland damerna, en reklamfilm som ser exakt likadan ut i såväl den finska versionen som i den norska versionen av filmen. Skillnaden är att man här i Sverige valt att anmäla filmen hela sju gånger till Reklamombudsmannen, något som varken skett i Finland eller Norge. Bland annat skriver finlandssvenska YLE, motsvarigheten till svenska UR, om hur man i Finland minsann inte anmäler avklädda kvinnor i reklam och fascineras över varför detta skett i Sverige. Bland annat skriver man där att det bara är i Sverige som reklamen fått klagomål riktad till sig – detta till trots att filmen visas i Sverige, Finland och Norge med undantaget att huvudmannen bytts ut mot respektive lands kändis. Något som bekräftas av svenska Dagens Media där man skriver om hur det är sex personer av de sju anmälarna som anmält filmen för könsdiskriminering och den sjunde har kritiserat reklamen att vara vilseledande – men Vitaepro själva påpekar i ett pressmeddelande det vi alla andra ser: detta är första gången en sådan här typ av reklam visas i Sverige och fokus i denna är att först och främst sprida glädje med hjälp av humor och spex. Och det är något som man verkligen lyckats med!