Näthandeln har växt något enormt de senaste åren och man börjar se att en allt större del av köpen görs online. Men att vi helt överger de fysiska butikerna stämmer inte. Det har nämligen gått riktigt bra för svenska köpcentrum och handelsplatser under förra och förrförra året.

1138700-girls-going-shopping

Vi handlar på nätet som aldrig förr och högtider som Black Friday och Cyber Monday, som går ut på att handla till rabatterade priser framförallt på nätet, växer så att det knakar. Det är speciellt populärt i USA men blir även allt större i Sverige.

”Vad som är intressant är att se att ordet Black Friday trendar bättre i sökningarna än vad ordet Halloween gör när man ser till förra året.” Läs mer.

Men även om shoppingen på nätet går bättre än någonsin förr och det börjar bli allt vanligare att man beger sig ut på nätet istället för till den fysiska butiken, går faktiskt shoppingen i köpcentrum och andra gallerior väldigt bra också. Här kan man läsa att omsättningen i Sveriges köpcenter ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015. Detta motsvarar halva detaljhandelns totala tillväxt under perioden.

Bygger 2 miljoner kvadratmeter

Trots att det här området går genom en väldigt stark digitaliseringstrend ser man alltså ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och på handelsområden runt om i Sverige. Och med tanke på att man just nu håller på och bygger eller planerar över 2 miljoner kvadratmeter handelsyta, kommer denna trend förmodligen att fortsätta i den närmsta framtiden. Att det skulle vara helt kört för de fysiska butikerna och att näthandeln helt kommer att ta över snart, är alltså väldigt långt ifrån sanningen.